Waze online közösségi navigáció nagyon jól tudja az útvonalat tervezni, mióta egyre többen használják Budapesten és környékén. Offline navigációnak lövése sincs arról hogy milyen pillanatnyi sebességet lehet elérni az útvonalakon, tehát simán betervez egy optimális útvonalat pl a Hungária körútra, bevisz a sötét dugók legmélyebb bugyrába.
Waze viszont tudja hogy dugó van és nem kéne arra menni, mert az lassú lesz.
Alapfeltétele az online navigációs app futtatásának:
- arra alkalmas okostelefon (Android, iOS, WindowsPhone rendszerrel)
- ingyenesen letöltött és telepített app
- mobilinternet kapcsolat (GPRS/EDGE/3G/HSDPA/LTE 4G adatkapcsolati előfizetés)
nincs nagy sávszélesség igény, kis falvakban GPRS-el is működik, csak text adatokat kommunikál - nagy áramú autós töltő (folyamatos adatkapcsolat és állandó kijelző világítás miatt többet fogyaszt a telefon, történ nélkül 1-2 óra alatt lemerülne)
- telefon tartó (látható, ám forgalomtechnikailag nem zavaró helyre kell tenni a készüléket, pl gyalogost ne takarja ki a látómezőből)
Tegnap Ügyfélhez tartottam az M3 kivezető szakaszára Százhalombattáról, délutáni csúcsidőben. M6-M0 bevezetőt alapból használom, lévén a párhuzamos közlekedés még ha fél-1 perccel lassabb is a szakasz, biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé, mint a régi 6-os a 2×1 sáv (szembe forgalom, ideges, kapkodó és őrült előzgetőkkel tűzdelve).
Jön a dilemma:
A verzió: M0 körbe, M3 bevezetőszakasz
43perc, 65.3km
B verzió: Budafoki-Körút-Dob utca-Vasúttörténenti-M3 kivezető
51perc, 21.9km (dugó, baleset jelzés)
Hirtelen döntés alapján a ~44km többlet utat (3x annyi km) nem tartottam reálisnak ~10perc spórolásért. Átlagsebességben azért durva eltérés!! 20km/h-t bringával is tudom tartani 🙂
Most kiszámolom:
43.4km
8 perc
Kocsi amivel mentem egy VOLVO V70 II 2.5 TDI Diesel, ami fedélzeti computer alapján 5.2 – 5.7 litert eszik, de a valóság, ha a KM óra csalást is korrigálom, akkor inkább 6,2liter/100km.
2014-12-19-én az üzemanyagár a környéken: 360Ft/liter
Azaz 43.4km-re ~2.69 liter üzemanyag, 969Ft,
majdnem + egy 1000-es üzemanyagköltség mire körbemegyek az M0-son (ahol még ingyen lehet haladni).
Végül a tervezetthez képest +6 percet késtem, akkorára duzzadt a dugó. Persze út közben itt-ott ajánlott flikk-fakkokat, hogy a Körúton is tudjam vágni a nagyon bedugult részeket.
Mindenki döntse el hogy neki megéri-e haladni/dugóban trükközni?!
C verziónak nem jöhetett volna szóba a következő útvonal?
Batta – 6-os út – Lágymányosi híd – Hungária krt – M3 kivezető
Rövidebb sokkal, mint végig M0-on körbe menni, de elkerülhető lett volna a nagykörúti belvárosi dugózás.
Hungária az említett időpontban szögre be volt állva, Waze meg se próbál arra tervezni (csak hétvégén). De ezt már megtanultam magamtól is hogy nem szabad arra menni reggeli-délutáni dugó idején.